Nuffnang!

Thursday, October 30, 2014

My first baby experience :) - Induced

Hi and Assalammualaikum...
Cewahhh tudia... macam nak bagi ceramah ni... Kahkahkah...
Okay... Sebelum terlupa (well, i don't think i can ever forget),
marilah kita cerita experience iolls deliver baby iolls tu...
And finally tertulis jugak entry priceless ni.. Walaupun anak dah 3 bulan... wiwiwiwi...
Well, aku sajikan without gambar dulu okay? :)

BEFORE INDUCED

Ikutkan doctor, 16th July 2014 is my due date... but on this day, aku adalah berjalan dan jalan dan jalannn je... oh... dan lepak dan relax dan semua benda yang aku buat mungkin boleh buat orang jealous and that is,
TAK BUAT APA2... kahkahkah...
A week before until due date aku, 1 tanda pun tak ada...

NO contraction.
NO blood stain.
NO pecah pecah air ketuban.
NO nothing.
NO sakit sakit.

Ya rakan rakan, anak aku suka duduk dalam perut aku gamaknya. Mungkin lemak lemak mak dia ni boleh warmkan dia kat dalam tu... Hikhikhik... Tapi yang sebenarnya, aku risau jugak... Kemain tak ada pape... Normal ke idok aku ni? Hihihi... But according to doctor... Everything is normal...
1 thing aku bersyukur, darah tinggi ke, kencing manis ke, 1 apa pun takda... Alhamdulillah sangat...
So masa hari rabu due tu kalau tak silap, aku ada kat rumah... Petang kemain siap gi bazaar bagai... Nak berjalan kan... Konon bagi laluan bukak lah... Tapi nan hado ye...
Pergi bazaar pun, orang2 kat bazaar yang bagi laluan kat aku sebab kemain takut tengok perut...
So masa check up before due tu, on the 14th kot kalau tak silap, the monday before, dah discuss dengan doctor... Memandangkan 1 hape tanda pun tak ada, if on the 16th tak keluar jugak anak aku ni, then no choice, aku kena induced...
ye... INDUCED!

Dengar cerita, induce ni sakit... Apa lagi, iolls gerun lah... Aku kan semua benda pun aku takut...
So after discussed, doctor cakap, she gave me 10 more days after the due date...
It is better untuk baby grow outside then inside... geddit?
Which means, paling lewat pun on th 26th lah... But, kita raya on the 28th kan, aku taknak raya kat hospital oiii... And i'm sure doctor pun taknak raya dekat hospital... Siapa je nak raya kat hospital?
Habaq mai sini nak jumpa dia ok ke dak... Huhuhu...
So bila pikir balik, takkan nak tunggu... Sebab nanti kesian la Mama... nak jaga aku lagi, takkan diorang pun nak raya kat hospital... No no no...
So after discussed lagi, we chose 21st... sebab atleast a week before raya untuk prepare lah orang kata... and it's Monday... hari kelahiran Nabi s.a.w. :)
Tapi yang lecehnya, if on the 16th tak ada tanda, start 17th, everyday aku kena datang hospital untuk buat CTG... Ulang alik la jugak khamis, jumaat and sabtu tu...
Result CTG? As expected, no contraction -.-

Yang bestnya, Dila nak on the 19th... sama dengan birthday dia... Papa nak on the 15th sebab Nuzul Al-quran... but none of this date anak aku keluar... Hahaha... So harapan tinggal harapan lah diorang tu... Hihihi... Doctor suruh aku have sex untuk bagi laluan senang bukak... Kemainnn... Hahahaha... Tapi Zul adalah penakut ye... Huhu... Ampun, story 18sx pulak...
Then doc suruh aku jalannn sampai ke sudah, mencangkung lah bagai, basuh bilik air semua...
Gigih la aku mencangkung kalau dekat dapur tu nak amek pinggan mangkuk segala... nan hado...
Then hari apa tah aku tak ingat, sabtu kot... 19th tu, that day... 1 hari suntuk kerja aku adalah berjalan...
KLCC - Avenue K - KLCC (pagi sampai petang) pastu Kota Damansara the same day kot...
Tapi yang sakit bukan perut... Kaki yang sakit... Gila kau... Tak pernah aku gigih berjalan macam tu...
But still... nan hado...

So on Sunday tu dah tau dah, malam tu akan pergi serahkan diri... Aku cakap kat Mama, lepas buka puasa lah... Boleh aku tumpang2 makan sekali dengan orang puasa semua...
Hari last untuk minum ais, untuk makan sampai puas, untuk relax...
Tapi memang betul pun, ye ye aku makan... Hahahaha...
Tapi yang sakit hati, kemainnn feeling feeling makan, tup tup dah pukul 10pm...
Pukul berapa nak check in??? Hahaha... So bersiap lah aku nak check in...

HARI MENYERAHKAN DIRI (INDUCED DAY)
(kemain macam serah diri kat polis)

Sampai dekat registration counter pukul 11pm... tup tap tup tap tunggu bilik hotel ai siap,
dapat check in pukul 11.30pm...
Ya ampun... Dari nak keluar rumah, mulut aku dok bismillah bismillah, selawat banyak kali...
Aku rasa induced ni lagi takut sebab kita tau bila kita akan rasa sakit tu... Kalau macam sape2 yang normal, korang akan macam "tiba2"... Tiba2 rasa sakit, tiba2 air ketuban pecah, tiba2 terkejut bangun tidur... Ni tak, aku tau bila aku nak kena bersalin, aku tau bila aku nak sakit, aku tau bila aku nak kena seluk bagai pe semua so perasaan takut tu lagi berganda...
Sampai lah dekat registration tu, aku punya la diam.. Serious takut, tak tipu...
Sampai la naik kat bilik...
Dah la tu, bila sampai kat bilik, tak dan aku nak godek2, sister tu suruh aku bukak baju semua, pakai gown dia bagi, and dia akan terus masuk jarum kat tangan...
Aku pun terus macam, apakahhh... lek lek la duluuuuu... Lagi la aku seriau...
Dah tu, nak taknak, aku pun pergi la bersiap... On time ok sister tu datang...
So diorang pun set up lah aku...

Ni dekat bilik apa ke nama tah... Before pergi labor room, dia letak kita dekat bilik ni...
Baru berangan nak buat macam rumah sekali dia kata, nanti lepas bersalin, tak duduk bilik ni pun..
Gituuuuu... nasib baik dia bagitau, kalau tak, tongkang pecah jadinya...
Then, sementara sister tu nak datang, Zul ada homework... Aku peratiiii je...
Dia dok "ya" "ya" bila sister tu bagitau dia apa kena isi... Tapi aku tau, 1 benda pun dia tak paham... hahahahaha... Last2, kakak aku yang isikan T____T
Pastu sister tu masuk... Kena cucuk jarum kat tangan which sakit dia homaigaddd...
Then dia check heart rate, contraction semua...
Semua pun okayyy je... Macam takde apa... Masa tu pukul 1200am macam tu... Kira dah masuk 21st dah... Then dia kata jap lagi nak check opening dah berapa... Time tu lah aku bye2 dengan semua...
Oh, macam rombongan ye... Mama, Papa, Kakyin, Dila pun ada... Zul mestila kena ada...
Time tu macam nak nangis, aku nak jugak mintak2 maaf semua tapi family aku ni jenis relax habis... Diorang gelak2 bahan2 bagai time nak balik tu so rasa macam tak jadi la nak sedih2... Hahaha...

So 1230am macam tu sister datang... Dia nak check bukaan... Ada aku dengan Zul je... Aku taktau dia nak check cemana, pakai benda ke apa ke, aku taktau nak kangkang ke apa semua cemana, aku taktau macam mana caranya... So... ada sikit terkejut laaa...
Dia suruh kangkang... yang aku pulak, dandan tak tahan sejuk... gigils kaki ai...
Sekali dia masukkan taktau la jari ke tangan ke, zuuppp... senak oiii perut aku...
Pastu dia kata, x ada bukaan... Laluan ni ada 2 bukaan... 1 dalam, 1 luar... yang dalam baru 1 cm tapi dia kata tak ada effect pun... Kita nak bukaan yang luar tu... Tapi nan hado... 0 cm la kiranya...
See, nak kena induced pun nan hado... So dia kata, "kita induce ya... 1/2 tablet dulu"
Yang aku dok pikir la, induced tu cemana? Sekali zuuuppp dia masukkan tangan lagi sekali...
Lahhhh.. rupanyaaaaaaaaa masuk tablet tu kat bawah... Tanjat iolls...
Masa 1st time kena seluk tu, aku pandang Zul je... Ya ampun.. aku kan emosional lebih seminggu 2 minggu before nak induced ni... Dok la mintak maaf memanjang kat Zul... Takut weyh.. Banyak dosa... Hahahaha...
So masa tu pun nampak lah muka Zul pun macam kesian kat aku...(ke aku yang perasan?) Sebab dia tengok sendiri aku kena seluk tu semua cemana... Tapi part nak masuk tablet tu kejap je.. Yang part nak check2 bukaan tu yang missy tu tolak2 aku... Yang tu yang aku fffuuuuhhh lah kejap...


To be continue..........

No comments:

Post a Comment