Nuffnang!

Sunday, July 10, 2016

Thyroid. Cancer. - The process starts.

So, orang 1st yang aku bagitau was Kak Ila. Mama, of course dia akan bagitau Papa. Sampai la sebelum Kak Ila call aku, aku tak nangis. Even bila doc drop the Cancer bomb, aku still tak nangis sebab Mama ada, Bukan sebab malu, tapi sebab nak tunjuk kat Mama, aku okay. Aku kuat. Dalam kepala aku just Mika. Dengan all the things that happened, now aku dapat ni pulak. Dugaan. Macam mana la anak aku nanti. Aku tau family aku ada but, it's not the same. Deep down, aku tau Allah akan tolong aku. Because of what is happening to us now. Aku tau Allah ada dengan aku. Untuk tolong aku untuk selalu ada dengan Mika sampai aku tua nanti, InsyaAllah. Tapi, kita tak boleh lawan takdir. Kita tatau apa akan jadi. But when Kak Ila called, soalan pertama dia, "adik serious ke main2 ni?". Bila aku bagitau dia, ni tak main2, There, dalam kereta aku dah dengar dah. That's the time aku pun sama nangis. Dalam kepala kitorang is Mika.

So the next day is obviously Saturday, which means, peak day at IKEA. Pagi tu aku sampai, aku diam. Aku tak bagitau sape2 lagi kecuali Abg Syahrul, through whatsapp. Aku nampak Smita. Dia kan type happy go lucky so dia macam, "so babe. What is the result". Aku tak nangis lagi. Bila aku cakap benda tu cancer. Dia terdiam. Kitorang terduduk. Then she asked me, "how come you look so calm. It's cancer babe!" Aku just cakap, what do you want me to do? Kat situ aku dah berair sikit dah. Then dia paksa suruh aku bagitau Laurens. Aku cakap nanti dulu sebab haritu hari sabtu. Aku tau aku akan jadi jiwa kacau kalau cakap dengan Laurens. Then bila masuk floor, nampak Kuchai. Bila Kuchai tanya, "kau pehal muka macam taik", bila aku bagitau Kuchai, dia terdiam. Terduduk kitorang kat situ. Dia cakap, "Aku ni memang huu haa huu haa jugak ja tapi bila kau nangis bab bab camni, kau akan buat aku nangis. So stop la weyh."

Then lepas briefing, out of sudden, Laurens datang kat aku, "So Leeza, what's up?" Aku macam terkejut. Kenapa dia selalu tau yang something is wrong with me. Bila aku bagitau dia. Dia terkejut. His face was, priceless. Aku tak pernah ada boss camni. Dia cakap sorry, dia kata take your time, take as much leave as you want, I will ask Syahrul to hire more people, you can go back home early, we will take care of you, the company will take care of you. Bila aku nangis, he couldn't even look at me. Because muka dia pun macam nak nangis and I know he wanted to hug me at that time but we're at work, dekat floor pulak tu. He is so supportive and rupanya after that, he went straight to HR to tell them to take care of me and try to provide everything that they could! Aku taktau pun dia jumpa HR terus. Masa aku nak pi toilet to wash my ugly face, HR jumpa aku. Memang burst lagi sekali la. Dalam kepala aku just Mika. Tapi aku wondering camne Laurens boleh tetiba nak cakap ngan aku. Rupanya Smita dah pergi kat dia awal2, "You got to talk to Leeza, boss". So bila dah bagitau orang2 yang sepatutnya, well of course, news spread. But not to every single person la. Dah handover kerja semua tu ni tu ni, the time comes.

Aku kena admitted to the hospital on the 1st of June. 1 day before the operation. Sebab dia nak buat CT scan kat aku to detect if there's any cancer cell somewhere else. According to Dr. Harjit, yang paling senang dia nak spread is lung. So that's why dia nak make sure dulu ada ke cancer cells kat tempat lain. If ada, it will light up in the result. So, the CT scan tu, aku ingat masuk yang dalam tunnel yang besar tu yang macam dalam movie tu kan. Tapi dia sebenarnya macam gelung camne tah nak explain. Kau baring then dia tolak through the thing and kau kena ikut la breathing instruction dia bagai semua.


Gambar ihsan dari Mr.Google

So sebenarnya aku agak nervous. Sebab taktau la pebenda kau akan rasa. Then diorang cakap kena hold breath semua so lagi la aku saspennnnnnn... hahahaha... mind over matters lah seperti biasa... So bila dah masuk bilik tu, diorang suruh kau baring... Then diorang akan masukkan cast... i hope i spell it right... benda tu ubat... dia cucuk masuk kan air ubat tu, then effect dia kau akan rasa panas like the whole body rasa panas gila kat dalam... i really can't explain... no wonder diorang suruh aku puasa 4 hours before... sebab ubat tu akan buat kau nak muntah because panas dalam tu... panas dia kau boleh rasa dia mengalir dari kepala turun ke bawah and bila sampai dekat miss V kau, kau tetiba rasa "woooooo"... hahahahahaha... nak terkencing mak.... Mama cerita, aku untung takyah minum cast tu... Time Papa dulu, dia kena minum... Memang nak muntah... Tapi aku dia cucuk... Legaaaaaa... Aku ni dah la kalau bab2 minum ni memang failed... So after dah settle semua CT scan tu, aku just have to wait the next day. The big operation day.

No comments:

Post a Comment