Nuffnang!

Sunday, January 26, 2014

1st Trimester.

Standard aaaaa kan... mesti nak cerita trimester by trimester punya... hahaha...
Kan azam nak bagi banyak post and semua moment dari mengandung, lepas mengandung, dah ada anak semua, kalau boleh memang nak post... insyaAllah...

Pengalaman 1st trimester untuk 1st time nak jadi mommy, untuk 1st time mengandung?
Hmmmmmm..... Semua orang ada morning sickness yang teruk, kan? I mean, not everyone... depends...
But for me, aku adalah dalam category LUCKY... sebab apa?
Muntah2? Until now even dah dalam 2nd trimester, boleh kira pakai jari... ada kot muntah takat ermmmmmm...
5 KALI JEEEEEEEE... okok... tapi TAK SAMPAI 10 KALI PUNNN... wahahahaa....
gelak jahat nampakkkk... Alhamdulillah... sickness aku tak lah seteruk orang lain yang pagi petang siang malam adalah muntah sesaja... Serius, aku kesian sangat kat orang lain... Even aku muntah takat berapa kali tu je, tapi seksa berapa kali tu pun aku tak sanggup dah... Ni kan pulak mommies yang pagi petang siang malam muntah... Salute to all mommies out there... bertabahlah korang :)

Tapi yang bagusnya, diorang tu memang dah tau yang dorang tu akan muntah like 24/7... tapi aku...
tak menentu okayyy... ikut dia la bila dia nak muntah... ingat lagi aku punya 1st muntah...
masa tu balik kerja... shift malam... lapar tengah malam... pergi dapur, nampak fav aku, koko krunch... jumpa kawan dia, susu... so campurkan sekali, enakkkkkkk...
makan dengan jayanya... penuh satu mangkuk... burppp... kenyang... Alhamdulillah... rest jappp...
duduk2 jap... pastu nak masuk tido... time nak tido... menangis2 kat Zul...

"kenapa ni? nak apa? cuba cakap kat hny, kenapa nangis2"
"baby lapar, tapi apa pun tak leh nak masuk"

Oh, ni salah satu symptom2 1st trimester. SELERA MAKAN HILANG TERUK.
oh.
PENING TERUK. eh. cerita jap lagi lah.
Sambung balik.

pastu Zul pujuk2. Picit2 kepala. Pastu usap2 belakang sebab aku dah kata dari awal aku mual.
Aku ni ada 1 pesyen. Pesyen dari sblm mengandung lagi. Aku tak suka muntah. Tak suka langsungggg...
Kalau kata aku nak muntah, aku sanggup tahan dari keluarkan and bagi lega cepat. Aku sanggup tahan ye.
Sanggup.
So lepas makan koko krunch tu, aku pening. Mual segala la. Sebabkan taknak muntah. Aku tahan je la.
Zul pulak usap2 belakang. Sekali, memang tahap yang tak boleh tahan dah ni. Bila Zul usap2 belakang je, berlari aku kat toilet. Nasib takde orang. Dengan itu, byebye semangkuk koko krunch.
Menggigil2 aku kat toilet ye. Menggigil. Tak tipu.

So tu la 1st muntah aku waktu mengandung. Oh, 2nd muntah adalah sebab yang sama.
Koko krunch + susu.
Situasi bila baru lepas check in flight nak ke Bali (again), before gerak p KLIA, dari rumah lapar.
Makan koko krunch. Sampai kat KLIA, dah rasa pening2 mual. Dudukkkk lepak lepak luuuu....
Berlari pulak cari toilet. Byebye semangkuk koko krunch.

Kesimpulan?
Koko krunch + susu (waktu pregnancy aku) = MUNTAH.

Tapi, merasa lah jugak muntah2 walaupun tak teruk, kan? Atleast eksperience tu ada.
Tadi apa aku nak cerita ye? Symptom 1st trimester kan?

1) Muntah2 tak dalam category teruk - Dah cerita.
2) Pening teruk
3) Selera makan hilang terukkk
4) Emosional teruk
5) Letih teruk
6) Demam panas teruk

Semua pun teruk... Hahahaha...
Pening teruk tu, hmmmm... sebenarnya, sampai sekarang dok pening2 lagi. Tapi symptom2 aku ni tak menentu. Bukan something yang aku boleh predict. Ikut dan lah. Tapi bila aku pening, berpinar aku cakap kau. Jenis macam tetiba cahaya matahari terpacak dekat atas kepala kau, terus kau pening. Gituewww.

Selera makan aku pulak, memanjanggggggggggg aje la makanan tu tak kena, makanan ni tak kena.
Peringatan, aku adalah category kuat makan. Bedal apa saja, waktu tak pregnant.
Tapi, bila pregnant ni, aku nak pikir makanan pun tak lalu. Ahhh sudahhh...
Apa nak buat pun tak tau... Dah try pikir makanan paling sedap, pun tak jalan, sebab before beli, dah bayangkan makanan tu, so tiba2 tak selera. Tak jadi. Kalau waktu tak pregnant hilang selera makan camni, takpe lah jugak. Seronotlah aku turun berkilo2. Tapiiiiiii.... Hmmmmm... Kadang2 tu aku paksa lah jugak makan apa2 yang patut. Takat bagi masuk perut. Asalkan ada makanan. Kesian baby aku nanti.

Pastu emosional. Hahahahaha... Pernah sekali, Zul nak pergi kerja.
Pergi kerja je okay. Aku menangis terukkkkkkk macam Zul nak pergi tinggalkan aku.
Hahahahahahahaha... yang ni kelakar dowh... bila pikir2 balik, apa bendaaaa tahhh.... Aku peluk takmo lepas.. Yang member dah cuak pergi kerja lambat... Hahahahha... Aduiiyaiiiii....
Pastu kalau malam Zul tak balik kerja lagi, menggagau aku cari baju dia yang dah pakai, yang ada bau dia.
Aku terlalu addicted bau Zul. Aku rasa macam nak kena ada bau dia 24 jam. Perfume dia yang lekat kat baju tu, odorono dia yang lekat kat baju tu. Fuhhhh... Addicted okayyy... Nasib bau badan Zul bukan yang jenis orang bau ketiak tengik tu.. Bukan macam tu... Dia macam ada bau maskulin tau... Fuhhhhh!

Lepas tu badan cepat letih and takde energy. OMG. aku sangat2 tak suka yang ni.
Sebab kerja aku active. Gerak sana sini. Aku suka. Tapiii... sebabkan situasi ni, aku memanjang letih.
Aku just dudukkk je kat office. Apa pun tak bleh nak buat. Kadang2 tu terpaksa hantar baju kat dobi.
Sebab terlalu takde energy. Aku just nak rest, tido tido tido, baring baring baring.
Memang best, memang heaven. Tapi kerja? Takde energy macam ni memang tak best. Maybe sebab tak makan sangat kot, campur pening kepala, campur mual2, so leads to this. Aihhh...

And symptom paling ku perasan. Setiap malam. Yes, setiapppp malam. Badan aku panas. Demam.
 Demam jenis teruk. Malam saja. After isyak macam tu. Bawak ke sampai nak tido. And bawak ke pagi. That is why aku letih jugak kot. Tapi bila masuk tengah hari, okay je. Then, malam, ulang benda sama.
Every single night. Ada kot dalam 2 or 3 weeks. Yesss. Every single night.
 Aku tak makan ubat. Panadol ke apa langsung tak makan. Sebab takut. Kesian baby nanti.
So terpaksa lah berhabis duit beli Koolfever. Memang bila letak koolfever tu, terus rasa tido ngan lena.
Letih macam  ni. Sebab every night sama je. Risau jugak, tapi Alhamdulillah. Lepas2 tu, demam tu hilang dengan sendirinya. Kuasa Allah kan.

Baby bump 1st trimester?
1 gambar pun aku tak amek. Sebab apa?
Sebab aku tak dapat nak bezakan, gambar before and during. Hahahahahahaha
Perut before pregnant aku macam sama je dengan perut during 1st trimester aku.
So, aku konpius. Ni baby bump ke, buncit lagi? So aku decide. Abaikan gambar bump 1st trimester.
Hahahahahahahahah... Maybe 2nd trimester kalau aku dah tak konpius, aku amek gambar.

Kalauuuuu.... Hahahahaha....
Now dah 2nd trimester ni... Orang kata dah takda segala2 symptom tu, orang kata energy dah okay balik.
Takda maknanya okay. Takda maknanya.
Untuk 2nd trimester, tak syiok plak kalau cerita dalam entry ni. Kita cerita entry lain lah.
Ok?

Selasa ni 28hb ada check up.
Ehem, check up aku sama slot dengan *ehem* artis *ehem*...
Tak sabarnyaaaaaaaaaaa...
Eh... Aku ni penakut jarum... camne niiiiiiiii???
Ni first check up.. Nak kena amek darah bagai... Aduhhhh... cemanaaaa niiiii.......

No comments:

Post a Comment